Surprise fiske - glädje i alla vatten

En trollingtur vid Understens fyr i Södra Kvarken 2014

Jag åkte men Sven Blomfeldt från Stockholm några dagar för att fiska lax utanför Understens fyr. Det blev både minnesvärt och stora fiskar. Laxarna var på vår sida och på ett gott humör. De flesta som högg fick vi upp även om några gjorde en allt för snabb C&R.

Bo Hall med torsk

Vi bodde i en liten stuga vi hyrt på ön Rävsten. En fin knuttimmrad stuga utan vatten men med el. Det var trevligt att bo spartanskt och man var ju ganska trött efter kvällsmaten så några långa kvällar upplevde vi inte.  En liten titt ut i lagunen där båten ligger vid bryggan visar att det alltid är lugnt här inne.  Men nu är det dags att ge sig på fisket, som ska ske en bit ut i öppna havet vid fyren Understen.  Ut genom den smala kanalen från Rävsten och så full fart de 12 nm ut till området vi ska fiska i.

Vi passerar Märkeskallen med dess karakteristiska siluett med en helikopterplatta på taket. Ett säkert område att köra mellan den och AIKaren en bit mot väster, som heter Oldbergsgrund. Vidare snett söderut mot Understen och tillbaka till AIK aren igen och så runt igen samma varv men naturligtvis med stora variationer. Vårt fiske startar vi med att sjösätta grejorna i norr vid AIK aren och köra söderut mot Understen. Vi kör lite olika håll ibland för att testa hur fisket är och hur olika strömmar påverkar våra drag. Det är ofta södergående ström i det här området även om de kan vara smala de olika strömstråken.

Här syns några av de skedar vi använder just nu samt min tackling med ett gösgummibete från Berkley med namnet Ropple Minnow i knallgrönt . Ripplen skulle visa sig fungera bra och locka tre laxar till hugg. De skedar som var bäst var omvänt popcorn som syns längst upp i mitten. Tvåa var öhnerud som är uppe till höger.  Fjärde uppifrån i mitten en Grizly sked fungerade bra till en början. Trots att det finns så många olika skedar med olika färgsättning är det alltid några som sticker ut och fångar flest fiskar.

När vi kört någon timma och kommer i rännan vid Understen svänger vi mot öster och när ekolodet visar 210 meter kommer första hugget. Jag få möjligheten att ta första fisken och det är inte vilken lax som helst. Det är fråga om brutalt stor fisk som bara sliter ut linan från rullen trots att jag ställt upp slirbromsen ganska bra. Inte en chans att stoppa den utan den får dra sig bort från båten så den går fri från all andra beten. Figheten är tuff och riktigt rolig med en lång stunds stångande på lång lina, 345 fot bakom båten. Trots att jag gör allt som Svenne säger hjälper det inte till en början och då förstår vi att det är en fisk lång över 10 kg. En ganska segdragen kamp slutar i alla fall med att vi kan håva en riktigt stor lax som når 15 kg. Snacka om medflyt första fisken är en drömfisk. 15 kilo helt otroligt. En del fotografering och så ut med våra beten igen.

Vi fortsätter lite öster ut och kör runt på Svennes kända positioner. Nu är det lite stiltje en stund och så skulle det bli stundtals under våra fiskedagar. Jag tar det hela lite kort och vill bara redovisa hur fisket gick till för oss.  Nästa hugg är även den en stor lax som Svenne bänder upp.  Andra fisken över 13 kilo, helt magiskt.

Under  de följande dagarna kör vi i samma område som för oss sträcker sig till finska gränsen mot Åland och en bit söderut till Sollenievas fyr. Det blir en del åkande men Svenne vet vad han gör och vi får fisk var dag. Ett av de beten som jag ville prova var en Ripple Minnow från Berkley i en riktigt grön färg. Tacklad i en löjskalle skulle den få utmana laxarna vid Understen. Hur dumt det än låter så kom faktiskt första hugget på den gröna gummisnodden redan första dagen.

Här ser ni en del av de beten som vi provade och som gav utdelning under våran vecka. Saknas gör en Grizly med en röd rand som bland annat fångade första laxen, men den syns till vänster istället.

Varje morgon när man åkte genom den lilla kanalen tänkte man samma tanke, vad här är vackert! Naturen är orörd då det är ett skyddsområde så den ska förhoppningsvis fortsätta vara det i framtiden också. I området runt ön simmar det också stora gäddor som vi hade tanken att fiska efter men det blev aldrig av, tyvärr.

Våra sista laxar skäms inte för sig de heller med vikter över 10 kg, då inser man hur tursamma vi varit med fisket. Gång på gång får vi stora laxar som är helt underbara att fighta.   Jag är tillbaka nästa år , var så säker!

Laxfiske vid understen 2015

Svenne med en första lax som tog bara några timmar efter att vi börjat fiska.

Jo, då jag var tillbaka vid Understen och fiskade lax med Svenne i år igen 2015.

Fisket var ganska trögt för oss till en början men det släppte allt efter som vi blev varma i kläderna. Till en början vägde första fisken över 10 kilo och då var jag redan nöjd. Sedan kom det lite fisk var dag och innan vi skulle åka hem efter 5 dagars fiske hade vi 10 laxar med en medelvikt över 10 kg. Alltså ett drömfiske i år igen.  Jag återkommer med mer info senare.